Friday 8 November 2013

V teema: e-portfoolio ja pädevused

E-portfoolio... 

V teema ülesanne

Kui hakkasin e-portfoolioga tegelema, sain kohe aru, et olen selle teemaga kunagi tegelenud. Avades õppematerjalid leidisin, et olen sattunud e-portfoolio kursusele, mille läbisin 2010. aastal. Kõik minu kodutööd tolle kursuse raames on nähtavad blogis


Aga nüüd asja juurde... 
Kordamine pidi kinnistama õpitut ja olema tarkuse ema 

E-portfooliole ei ole antud ühtset definitsiooni. 
Helen Barrett defineeris e-portfooliot kui kogumikku, mis on õppija poolt loodud ning sisaldab materjale ja reflektsioone õpitust. E-portfoolio väljendab ja tõendab õppija personaalset arengut teatud ajavahemikul. Helen Barret peab oluliseks asjaolu, et e-portfoolios on kajastatud reflektsioonid mineviku, oleviku ja tuleviku kohta. 
E-portfooliot on käsitletud ka kui dünaamilist CV-d, kuhu on salvestatud kogu elutöö, millest luuakse erinevaid vaateid vastavalt sellele, milleks seda kasutatakse (nt esitatakse kooli või tööandjale, kasutatakse tööintervjuul esitamiseks, sisseastumiseksamitel jne). 

Lisan siia meeldetuletuseks 2010. aastal koostatud mõistekaarti e-portfoolio kohta. 


Minu viimane e-portfoolio on koostatud Tallinna Ülikooli tarvis, kuna see oli üks osa haridustehnoloogia eriala sisseastumiseksamist. E-portfoolio koostamisel lähtusin sellele esitatud nõuetest ja soovitustest. Samuti uurisin enne eeskujuks toodud e-portfoolioid Haridustehnoloogia magistriõppe veebilehel.  

Minu e-portfooliost, selle koostamisest ja arendamisest... 

Kasutasin e-portfoolio koostamisel Google Sites'i. See tundus tol hetkel olevat parim variant. E-portfoolio kursuse raames koostasin 2010. aastal porofooliod Mahara ja Linkedin keskkonnas. Need on minu arvates sobilikud eelkõige CV esitamiseks. Mahara meeldis mulle, kuna selles on võimalik luua erinevaid vaateid. Tallinna Ülikooli sisseastumiseks need keskkonnad e-portfoolio koostamiseks minu arvates väga hästi ei sobi, sest nõutud oli enam kui lihtsalt töökoht, amet jmt. Samuti ei olnud ma Google Sites'i sellisel kujul varem kasutanud. Seega võtsin vastu väljakutse õppida midagi uut. 
Vastavalt nõuetele hindasin e-portfoolios enda haridustehnoloogilisi pädevusi. Hindamise aluseks oli soovituslik Tiigrihüppe Sihtasutuse poolt koostatud õpetaja haridustehnoloogiliste pädevuste maatriks. Samuti esitlesin muud infot (haridus, töökogemus, läbitud täienduskoolituskursused, läbiviidud koolitused, ettekanded, esitlused,  uurimused, avaldatud artiklid, projektides osalemine, koostatud õppematerjalid, saadud tunnustus). Veebis olevad tõendid, käskkirjad, päevakavad jms linkisin, et nimetatu saaks ka tõendatud. 

****************************************************************
E-portfooliote tüübid: 
1. hindamisportfoolio - oskuste vastavuse demonstreerimine etteantud skaala suhtes;
2. esitlusportfoolio - kvalifikatsiooni, saavutuste, oskuste demonstreerimine ning tõendite esitamine;
3. õpiportfoolio - õppimise dokumenteerimine ja juhtimine; 
4. personaalse arengu portfoolio - toetab personaalse arenguga seotud tegevuste reflekteerimist ja planeerimist; 
5. rühmaportfoolio - mitu inimest saavad arendada e-portfoolio sisu ja esitlust; 
6. tööportfoolio - arhiiv, mis koosneb erinevatest e-portfooliotest. 

****************************************************************

Arvan, et minu e-portfoolio on kompleks hindamis- ja esitlusportfooliost, kuna olen välja toonud info läbi demonstreerimise ja tõendite esitamise (veebis esinev materjal lingitud), haridustehnoloogilisi pädevusi hindasin etteantud maatriksi alusel. 
Oma e-portfooliot saan paremaks muuta läbi enesereflektsioonide ja -analüüside. Samuti saan juurde lisada tunnistusi jm materjale ning täiendada olemasolevat (nt haridustehnoloogiliste pädevuste analüüs). Haridustehnoloogilisi pädevusi saan oma portfoolioga tõendada, kuid suur osa muudest materjalidest vajab reflektsiooni. 
Oma e-portfoolio olen esitanud ka pedagoogide atesteerimiskomisjonile kuid juurde tuli lisada eneseanalüüs ning mitmesuguseid tõendusmaterjale. Kõik see võiks olla minu e-portfoolios. 



Kasutatud materjalid: 

Ruul, K. /pädevusmudeli koostamise töörühma juht/ 2011. Õppejõu pädevusmudel. SA Archimedes. http://primus.archimedes.ee/sites/default/files/oppejoud/padevusmudel_2011.pdf
Tammets, K. 2010. Portfooliokursuse ajaveeb. http://portfooliokursus.wordpress.com

2 comments:

  1. Aitäh, Katrin! Sul on juba olemas nii mitu e-portfooliot ja neid oli põnev uurida.

    ReplyDelete
  2. Tänud kommentaari eest! :)

    ReplyDelete