Wednesday 27 November 2013

VI teema: õpivõrgustikud

VI teema ülesanne



Mis on (õpi)võrgustik? Millised tunnused on omased (õpi)võrgustikule? 
Võrgustik koosneb omavahel seotud üksustest, kus ühel üksusel on võimalik saata signaal teisele üksusele. Internet on võrgustik, mis ühendab omavahel arvuteid ja võimaldab nende kasutajatel saata üksteisele sõnumeid (Downes, 2007). 
Võrgustik on minu jaoks suheterägastik, millesse on kaasatud inimesed, kelle vahel suhtlemine toimub. Tänapäeval on võrgustikud toimivad tehnoloogia kaasabil. Nii on võimalik võrgustikku kaasata inimesi, kes ei ole minu naabrid ega töökaaslased, vaid asuvad kaugemal, ka teistes riikides, maailmajagudes. Tehnoloogia vahendusel on võimalik suhelda inimestega, kellega me kunagi füüsiliselt ei kohtu. 
Õpivõrgustik on seotud inimestega, kellel on ühtsed huvid, eesmärgid, probleemid jne. Üks inimene võib kuuluda oma huvidest ja tegevusest lähtuvalt mitmetesse õpivõrgustikku. Samas kõik need õpivõrgustikud saavad üheks osaks selle inimese perosnaalsest õpikeskkonnast (Corous, 2010). Alec Corous ütleb oma artiklis (2010), et personaalne õpivõrgustik on kõikide sotsiaalsete kapitalide ja kontaktide summa, mille tulemuseks on areng ja lihtsustatud personaalne õpikeskkond. Adriana J. Berlanga jt (2007) toovad välja oma artiklis, et õpivõrgustikud on iseorganiseeruvad online-kogukonnad, mille eesmärgiks on lihtsustada elukestvat õpet. Kogukondade liikmed osalevad aktiivselt nende tegevuses, planeerides ja jagades oma tegevusi, õppimise plaane, ressursse ja kogemusi teiste liikmetega. Need võrgustikud sõltuvad eelkõige liikmete aktiivsusest ja kasutatavatest rakendusetest, mis soodustavad osalejate koostoimet (omavahelist suhtlust). Osalejate aktiivsus ja kasutatavad rakendused tagavad võrgustiku jätkusuutlikkuse. Õpivõrgustik toimib, kui selle liikmed on ennastjuhtivad õppijad ja vastutavad oma õppeprotsessi eest.  Õpivõrgustikule omasteks tunnusteks on avatus ja mitmekülgsus. Õpivõrgustik on sellesse kuuluvate indiviidide arengut toetav (Corous, 2010). 


Marc-André Lalande selgitab, mis on personaalne õpivõrgustik. 


Millised on minu isiklikud kogemused (õpi)võrgustikega? Kuidas need on teotanud minu eesmärke, tegevusi ja enesearengut? Mis on minu jaoks olnud positiivne, mis negatiivne? 
Minu kogemused õpivõrgustikega on olnud seotud erinevate täienduskoolituskursustega, kogukondadesse kuulumisega, õppimisega, teadasaamisega. Võrgustikesse kuulun/ olen kuulunud minu huvidest, tegevuse eesmärkidest jms lähtuvalt. Siiani ei ole ma kuskil võrgustikus olnud n-ö teadlikult või mõelnud, et nüüd kuulun kuhugi võrgustikku. Pigem võrgustikega ühinemise eesmärgiks on olnud mõni muu põhjus. Ei ole ma sedagi mõelnud, et "koht", kuhu sisenen, on võrgustik. 
Võrgustikes olemisega olen saanud enamasti positiivseid kogemusi, mis on eelkõige seotud eesmärkide täitumisega - olen saanud võrgustikust seda, mida sinna otsima läksin. Samuti pakub rahuldust võrgustikes vastastikune suhtlemine. Olen nii uute teadmiste saaja kui ka jagaja. Negatiivsed kogemused on eelkõige seotud minu enda vähese eeltööga mõne võrgustiku kohta. Nii olen sattunud "kohta", mille liikmete eesmärgid, huvid ei ühti minu eesmärkide, huvidega. 
Üha enam muutub tänapäeval tähtsaks õpivõrgustikes osalemiseks teatavate IKT vahendite ja interneti olemasolu. Me elame küll n-ö e-riigis, kuid leidub peresid, kus selle liikmetel ei ole võimalik kasutada arvutit ega internetti. Tundub, et eelisseisus elukestvas õppes ja enesetäiendamises on just need, kes elavad suuremates keskustes ja kellel on vastavad võimalused võrgustikes osalemiseks olemas. 
"Õpikeskkonnad ja õpivõrgustikud" kursus kui potentsiaalne arenev õpivõrgustik. Kuidas ma tajun seda kursust õpivõrgustikuna, millistest elementidest see koosneb? Kas võrgustikul on kindel keskne koht, liider või muutub see ajas? Milliseid tehnoloogilisi vahendeid see võrgustik kasutab, et eksisteerida ning võrgustikuna areneda?

Kursus "Õpikeskkonnad ja õpivõrgustikud" on õpivõrgustik. Selles osalevad inimesed, kellel on ühised huvid ja eesmärgid. Võrgustiku liikmed esitavad oma arvamusi (blogipostitused) ühiste teemade kohta ning tutvuvad teiste liikmete arvamustega, analüüsides neid. Samas leian, et õpivõrgustikuna võib see konkreetne võrgustik hääbuda pärast kursuse lõppu. Põhjustena näen eesmärkide saavutatavust. Samuti kerkivad esile uued teemad, mis võimalda(vad)b omakorda luua uue(d) võrgustiku(d). Õpikeskkondade õpivõrgustikul on liider, kelleks on kursust läbiviiv õppejõud. Ta suunab oma tegevusega (esitab küsimusi, aruteluteemasid, ülesandeid) võrgustiku liikmete tegevust. Siit tuleb ka välja taaskord tõde, et õpetaja roll tänapäeval on oluliselt muutunud. Õpetaja ei ole enam niivõrd õpetaja vaid on kui suunaja, juht, grupi liider. Õppimine toimub läbi igasuguste (tekstid, raamatud, veebilehed, videod jne) õppematerjalide, aga ka läbi kaaslaste, läbi nende nägemuste, reflektsioonide ja ka läbi rühmatööde ning esitluste. Võrgustiku edasiarendamiseks tuleks "õhku paisata" uusi huvipakkuvaid teemasid, mis oleksid olulised võrgustiku liikmetele.

Kasutatud materjalid: 

Berlanga, A. (2007). Functionality for Learning Networks: Lessons Learned from Social Web Applications. Presentation at the ePortfolio Conference. October, 18-19, 2007, Maastricht, The Netherlands. Vaadatud aadressil: http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/1680/12/Functionality-for-learning-networks-lessons-learned-from-social-web-applications.pdf, 27. 11. 2013

Couros, A. (2010). Developing Personal Learning Networks for Open and Social Learning. In G. Veletsianos (Ed.). Emerging Technologies in Distance Education. Athabasca University Press. Vaadatud aadressil:  http://www.aupress.ca/books/120177/ebook/06_Veletsianos_2010-Emerging_Technologies_in_Distance_Education.pdf, 25. 11. 2013

Downes, S. (2007). Learning networks in practice. Emerging technologies for learning, 2 Vaadatud aadressil:  http://www.downes.ca/files/Learning_Networks_In_Practice.pdf, 25. 11. 2013

Lalande, M.-A. (2012). What is a PLN. Vaadatud aadressil: http://www.youtube.com/watch?v=hLLpWqp-owo, 27. 11. 2013

Personal Learning networks for Educators. Vaadatud aadressil: http://www.youtube.com/watch?v=q6WVEFE-oZA, 27. 11. 2013

No comments:

Post a Comment