Wednesday 16 October 2013

III teema: Personaalsed õpikeskkonnad

III teema ülesanne

1. Mis on personaalne õpikeskkond? 

"Õpikeskkond on see, mis muudab õpetaja ja õpilase pingutused viljakaks". Nii kirjutab Ene-Silvia Sarv oma õpiobjektis. Õpikeskkond on ruum, mis mängib õppimises suurt rolli. See peab looma võimalused õppimiseks ja toetama õppija arengut. Töötades õpetajana, võin öelda, et õpikeskkond mängib suurt rolli ka õpetamises. Õpikeskkonnaks võib olla füüsiline ruum (nt klass), aga ka virtuaalne (nt Moodle) keskkond. Tänapäeval on õpikeskkond segunenud. Sellisel juhul on tegemist laiendatud õpikeskkonnaga, kuhu on põimitud tegelikkus ja virtuaalne reaalsus (Väljataga jt, 2009). Õpikeskkonna peamiseks  kujundajaks on olnud õpetaja. Tänapäeval, seoses tehnoloogiate ja metoodikate arenguga, on õpikeskkonna kujundajaks peale õpetaja veel ka õpilane ise. Õpilase roll õpikeskkonna kujundamises muutub üha suuremaks, samas õpetaja roll selles ei muutu olematuks. Õpetaja on see, kes õppeprotsessi läbi viib ja juhendab õppijat tema eesmärkide seadmisel ning nende saavutamisel. 
Kuna õppija osa õpikeskkonna kujundamisel suureneb, saab iga õppija luua endale sobiliku õpikeskkonna, kasutades õppimiseks just talle sobilikke vahendeid. Õpikekkonnad n-ö tulevad lähemale õppijale - muutuvad personaalseteks. Personaalne õpikeskkond ongi keskkond, mis on õppija poolt hallatav ja koosneb õppija poolt kontrollitavatest süsteemidest. Need süsteemid toetavad õppijat õpieesmärkide püstitamisel, õppematerjalide süstematiseerimisel, kaaslastega suhtlemisel. Personaalne õpikeskkond koosneb õppija jaoks vajalikest ja kasutatavatest vahenditest, keskkondadest (nt blogid, e-õppekeskkonnad, Youtube, Google, Facebook jt). Personaalne õpikeskkond on pidevas muutumises (Dabbagh, 2013). Personaalse õpikeskkonna vahendusel on õpilasel võimalik tegutseda erinevatel aegadel (nt tegevused koolis, tegevused väljaspool kooli). Ta ise kujundab, suunab ja juhib õppimist. 

2. Kuidas tajun enda personaalset õpikeskkonda oma magistriõpingute raames?

Aja jooksul on minu õpikeskkond oluliselt muutunud. Enam olen hakanud seda ise kujundama. Eelmise kraadiõpingu ajal, sajandivahetuse paiku, olid minu õpingud seotud kindla kooliga, kindlate füüsiliste ruumidega. Tehnoloogiate kiire areng on kaasa toonud ka minu õpikeskkonna muutuse. Üha enam liigub see veebi. Hetkel, seoses haridustehnoloogia magistriõpingutega pean enam orienteeruma ja samaaegselt kasutama erinevaid veebikeskkondi. Kasutuses on Bloggeri blogi, WordPressi blogi, Moodle, Dippler, EduFeedr jt. Lisaks mitmesugused programmid kodutööde tegemiseks ja veeb artiklite, materjalide otsimiseks, lugemiseks. 

3. Visualiseeri enda personaalne õpikeskkond. 




Joonis 1. Minu personaalne õpikeskkond oktoobris 2013. 

Minu personaalne õpikeskkond koosneb hetkel paljudest erinevatest veebikeskkondadest, kus õpin ja esitan õpiülesandeid. Mõningaid keskkondi (nt Moodle, Facebook) kasutan erinevates rollides - õppijana ja õpetajana, ka kolleegina. Omavahel on seotud keskkonnad, kus õpin ning sooritan õpiülesandeid. Tihti on need samad (nt Moodle). Õpikeskkonda on jäänud ka mõned füüsilised ruumid (nt loengud Tallinna Ülikooli auditooriumid). Kodu õpikeskkonnana eraldi joonisele välja ei toonud. Kodus sooritan suurema osa kodutöödest, õpin ja ka töötan. Kaudselt võin õpikeskkonnaks lugeda ka enda töökeskkonda Räpina Aianduskoolis, kus samuti õpin, kuid enamasti ei ole see seotud minu magistriõpingutega vaid minu tööga. 



Kasutatud materjalid: 


Dabbagh, N., 2013. Strategically Designed Personal learning Environments: A Natural Recipe for Engaged Learning. Vaadatud aadressil:  https://www.youtube.com/watch?v=bGVbrML_bW0 13.10.2013
Sarv, E.-S. Õpetusteooriad. Tallinna Ülikool. Õpiobjekt loetud aadressil: http://www.tlu.ee/opmat/ka/opiobjekt/Opetamisteooriad/index.html 16.10.2013
Tipp, V., 2013. Personaalne õpikeskkond ja digitaalne arengumapp. Õpiobjekt loetud aadressl: http://www.hariduskeskus.ee/opiobjektid/tookeskkond/ 14.10.2013
Pata, K., Laanpere, M. (koost), 2009. Tiigriõpe: haridustehnoloogia käsiraamat. Väljataga, T., Pata, K., Priidik, E. 2009. Õpikeskkonna kujundamine haridustehnoloogiliste vahenditega. lk 11-14. 

No comments:

Post a Comment